Kuzey Afrika’yı da içine alan bir coğrafyada, geniş bir tarihsel süreçte kadın seslerine dikkat veren şarkı listelerinden birincisi. İyi dinlemeler!

SANAT

Ortadoğu’da Kadın Sesleri – 1

Karşı Radyo için playlist yapma fikri ortaya çıktığında, ilk aklıma gelen son bir kaç yıldır merakla keşfettiğim Ortadoğu coğrafyasının müziğiyle ilgili bir şeyler derlemekti. Toparladığım, sevdiğim örneklerin büyük kısmının kadın sesleri olması da şaşırtıcı değildi tabii.

 

Aslında bu coğrafyaya ilgimi tetikleyen önemli etkenlerden biri, Arap devrimleri sırasında kadınların kendilerini var etme mücadeleleriydi. Kadınlar başından sonuna devrimin aktörleri olmanın ötesinde, kendi özgürlük ve eşitlik mücadelelerine alan açmaya çalışarak, bir anlamda iki cephede savaştılar. Ve elbette müzik, devrimin tüm aktörleri gibi, onların da öncelikli araçları arasındaydı.

 

Bu liste, Kuzey Afrika’yı da içine alan bir coğrafyada, geniş bir tarihsel süreçte kadın seslerine dikkat veren listelerin ilki. Bu kez sadece Arapça ama elbette diğer listelerde bölgede konuşulan başka dillerden de şarkılar olacak.

 

Dönemleme nasıl çeşitliyse, türler de öyle. Zira, bugünün küresel dünyasında “Ortadoğu müziği” dediğimiz şeyin tek tip örneklerden oluşmasını beklemek mümkün değil.
Şarkıların temsil edici olmak gibi bir iddiası yok, hepsi kendi başına, başka başka güzeller ve bir araya geldiklerinde bir coğrafyaya sesini vermek gibi bir güce sahipler.

 

 

YAZARIN DİĞER YAZILARI

KÜLTÜR

YDans Sahnesi ve Kadınlar
Dans Sahnesi ve Kadınlar

Dans çalışmaları, toplumsal cinsiyet, sahneleme ve dramaturji temalı çalışmalar yürüten Berna Kurt’la dans sahnesine toplumsal cinsiyetle bakmayı konuştuk.

SANAT

YNejla Melike Atalay ile Besteci Kadınların Türkiye Cumhuriyeti Öncesi ve Sonrası Yaratım Koşulları
Nejla Melike Atalay ile Besteci Kadınların Türkiye Cumhuriyeti Öncesi ve Sonrası Yaratım Koşulları

Osmanlı İmparatorluğu'ndan Türkiye Cumhuriyetine müzik tarihinde 3 bestekar kadın: Leyla Saz Hanımefendi, Yüksel Koptagel ve Nazife Aral Güran.

KÜLTÜR

YHalk Dansları Tarihi Yazımında Kadınlar Nerede?
Halk Dansları Tarihi Yazımında Kadınlar Nerede?

Sevi Bayraktar’la 1920’lerdeki Darûlelhan derlemelerinden bu yana Türkiye’de halk dansları literatüründe kadınların yerini konuştuk.

SANAT

YBir Dostluğun Fotoğraf ve Şarkı Albümü: Besteci Koharig Ğazarosyan ve Yazar Hayganuş Mark 
Bir Dostluğun Fotoğraf ve Şarkı Albümü: Besteci Koharig Ğazarosyan ve Yazar Hayganuş Mark 

Feminist tarihçilik, soruları bastırmadan, cevapları susturmadan, Ermeni kadınların Türkiye’de müzikal hayatta ve onun anlatısında var olma koşullarını veya yokluklarının nedenlerini anlayarak, daha bütünlüklü, ilişkisel ve eleştirel bir geçmiş anlayışı oluşturmayı gerektiriyor. 

Bir de bunlar var

Dev Buluşma 3: “Beni Acılarımla Başbaşa Bırak”
“Sen ne kadar beni yok sayarsan say, ben buradayım”
Kürt Sineması Üzerine Bir Diyalog: Hakikat, Dil ve Yorum

Pin It on Pinterest