İngiliz çikolatası Fry's Turkish Delight'ın 1984 tarihli reklamına hazır mısınız?

TARİH

YAZI

Fırtınam, Felaketim, Lokumum

 

Gördüğünüz gibi bu tatlı çöl fırtınası oldukça tanıdık. Aynı Müjde çorap reklamı gibi gündelik tecrübelerimizden ilham alınmış. Bir Türk kadını olarak bu senaryoyu kaç kere yaşadım inanın bilmiyorum, bi yerden sonra sıkılıp “Ay artık kumdan insana dönmiyim, eskidi bu numara” diyerek saksı, bebek ayakkabısı ve balta gibi objeler de oldum. Nasıl olduğunu bilirsiniz…

 

Peki ofiste patronu tarafından kumda debelenen mankenler izlerken yakalanmak istemeyenlerimiz için çölde her şey nasıl mı gelişti?

 

Screen shot 2013-07-28 at 10.50.36 PM

Öncelikle Doğu’nun güzelliklerinin sembolü kadın vardı (Doğu derken Klingon)

Screen shot 2013-07-28 at 10.51.06 PM

Fakat o da ne, kadın ağlıyordu… (Boşuna merak etmeyin niye ağladığını açıklamıyolar. Lokumsuzluk Özlemi)

Screen shot 2013-07-28 at 10.50.51 PM

Ve onbeş sene önce Maslak

Screen shot 2013-07-28 at 10.51.32 PM

Durup dururken ortaya çıkan yakışıklı (“Selam tatlışlar”)

Screen shot 2013-07-29 at 12.45.24 AM

 

Derken yakışıklı bir kum öbeğine dokunuyordu… (Çünkü neden olmasın?)

Screen shot 2013-07-29 at 12.45.35 AM

 

…Ve kum öbeği dokunulunca ağlayan kadına dönüşüyordu! (Tabii ki. Bu arada 1984 İngiliz reklam endüstrisinin estetiği 2000’ler Gülben Ergen klibi konseptiyle büyük benzerlikler göstermiyor mu? Muğlaklık ve renklilik esasları üzerinde birleşmişler)

Screen shot 2013-07-28 at 10.56.44 PM

Kadının göbeğinde beliren sponsorumuz (Süüüüpriiiiz süpriz süpriz aaaaşkıııım)

 

Screen shot 2013-07-29 at 12.45.52 AM

 

Yaklaşımını beğendim…

Screen shot 2013-07-28 at 10.57.17 PM

….Derken oryent yılanı ve sembol yorgunluğu. (Aaaaaşkıııım)

(Bu noktada Yağız Adam çölde güzel kadın bulmanın verdiği gazla artık kadının göbeğinde bulunmayan çikolatayı eşşek kadar kılıçla ikiye bölüyor ama onun screenshot’ını alamadım, beş hızlı kareyle anlatmışlar çizgiroman gibi. Fakat videoda izleyin, çok heyecanlı. Adam kılıçla çikolatayı ikiye bölüyor. Kılıç kullanarak. Türk ya hani. Kılıç.)

Screen shot 2013-07-28 at 10.58.23 PM

FİNAL: Mahallenin Muhtarları jeneriği tarzında “A orda mıydınız sizi görmedik, biz de çikolata yiyoduk” bakışı.

 

Mükemmel. Gözüyaşlı, mağrur, uçuşan Ortadoğu kadınından kumların içinden lanetli bebek gözleriyle fırlayan yakışıklıya, kaya gibi ortadan bölünen çikolataya ve huruhuruhuru TRT INT Kızılderili flüt müziğine kadar her şeyi düşünmüşler. Bu arada çikolatanın ortasında da gül aromalı lokum var, bütün tantana ve kılıç kalkan onu göstermek için. Fry’s Turkish Delight’ı geçen bi marketten buldum yedim, aslında tadı bayağı güzel sayılır ama lokumla filan da alakası yok, jöle gibi. Bir de gül aroması benim kafamda ölüm ve cenazeyle tamamen birleşik olduğundan, biraz da bütün hayallerin ölümü gibi bir şey izlenimi verdi bana. O açıdan aynı reklamı gibi. Ölüm çikolatası! Neyse ben şimdi ülkemizi tanıtmak için kumda kımıl kımıl oynamaya gidiyorum (Ola ola yılan olmuştu)

 

 

 

YAZARIN DİĞER YAZILARI

SANAT

YBu Resim Gitmeli Mi?
Bu Resim Gitmeli Mi?

Sanatçı Hannah Black'in siyah bir çocuk cesedini tasvir eden sanat eserinin var oluşunu ve sergilenmesini eleştirdiği açık mektubundan hareketle: "onurlandırmak" ve "lafı ağzına tıkmak" arasındaki ince çizgi nerede durur?

KÜLTÜR

YMary Beard: Gücün İçinde, Üzerinde, Peşinde Kadınlar
Mary Beard: Gücün İçinde, Üzerinde, Peşinde Kadınlar

Cambridge Üniversitesi Klasikler Profesörü Mary Beard'ın konuşması: Kadınlar Antik Yunan'dan bugüne güçle nasıl ilişkilendi?

SANAT

YÖlüm Kadar Ciddi, Küfürlü bir Şaka: Renate Bertlmann
Ölüm Kadar Ciddi, Küfürlü bir Şaka: Renate Bertlmann

Renate Bertlmann, 1970’lerde bir çok çağdaşı gibi 1968’in devrimci atmosferi ve ikinci dalga feminizmin gücüyle kadın bedenini bir kutlama ve devrim aracı olarak yeniden kurgulayan eserler üretmiş.

SANAT

YGüncel Kızlar (1977)
Güncel Kızlar (1977)

Vintage sarısı, yalnızca çözülmüş meselelere, başarıyla alınmış haklara mı değer?

Bir de bunlar var

Demir Çağı Kadınları! Yaza Ovidius’la Işıldayarak Girin
Yıldız Moran, Fotoğrafçı
Dior Modelleri, 1959’un Moskovası

Pin It on Pinterest