Üzerimizdeki eril nazarları silkelediğimiz, çok silkelediğimiz bir yıl olsun.

ECİNNİLİK

Eril nazar değmesin 🧿

Yılbaşlarını ya da bayramları hep heyecan verici bulanlarımız var. Bu tür günlerin kolektif coşkusuyla baş etmekte zorlananlarımız, hatta bu günleri sıkıntı ve üzüntüyle yaşayanlarımız da. Kimilerimiz ise hem kitlesel coşkuyu, o okyanusvari duyguyu, hem de aynı anda insanın içine ağır ağır çöken o tuhaf sıkıntıyı bir arada yaşıyor olabilir. Bu yüzden kimilerine bol neşe ve eğlence kimilerine sükûnet, kimilerine ise ferahlık dileyeyim. Ortak dileğim ise: yılın hangi günü olursa olsun sadece kadınları görme biçimlerinde değil kadınların kendilerini görme, sunma, hissetme biçimlerinde de işleyen eril nazarların söndüğü bir yıl. Bakma ve tanımlama hakkını elinde tutan eril nazarlara karşılık verme, geri dönüp bakma kudretiyle dolu bir yıl.  “Anlatılan senin hikâyendir” değil sadece, “bu hikâye benim değil” diyebildiğimiz de. Kadınlık tecrübesini tek bir deneyime, bildik mizansenlerin ve çerçevelerin içine sıkıştırmaya zorlayan türlü çeşit eril nazarların üzerimizdeki gücünün ve nüfuzunun çözülmeye devam ettiği, bakışlarımızı havalandırdığımız bir yıl. Ortak olanın da olmayanın da, sürekliliklerin de güç ilişkileriyle kesintiye uğratılanın da birlikte düşünülebildiği, kadınlık tecrübelerinin kaydırmalı çekimlerle kat kat açıldığı bir yıl. Anlatılan hikâyelerde yer bulamayanların, çağrıldıkları yeri kabullenmeyenlerin ve bu çağrıya direnenlerin, onların bakışlarının, -bell hooks’a şükran- utanmayı, korkuyu, saklanma ve sessizliği daha çok silkeleyip attığı bir yıl.

 

Hele de zevk alma söz konusuysa, aman eril nazar değmesin.

 

 

 

 

 

Ana görsel: Dusting off the Male Gaze, Yuko Shimizu, 2018

 

 

YAZARIN DİĞER YAZILARI

MEYDAN

YObruğun İçinden
Obruğun İçinden

Gündelik gerçekliğimizin içinde işleyen aşırılıklar, bizim yerimize karar veren ve bizim yerimize sorumluluk alan, obruğun iki tarafını, Türkiye’nin iki cenahını bize gösterip rahatlatan filmin sonundaki anlam otoritesinin teminatı altına alınıyor. Gerçekliğimizin açıklığı, istikrarsızlığı ve belirsizliği muhalefetin fantazisine feda ediliyor.

MEYDAN

YKadınların sineması: efendinin bakışı efendinin perdesini asla yırtmaz
Kadınların sineması: efendinin bakışı efendinin perdesini asla yırtmaz

Başka gözlüklere, kör noktaları görebileceğimiz, farkları, ayrımları, heterojenlikleri tanıyabileceğimiz gözlüklere ihtiyacımız var. Feminist politika bir bütün etmeyen parçaların birlikteliği olarak neden ele alınmasın?

SANAT

YParçalanma ve toparlanmaya dair
Parçalanma ve toparlanmaya dair

Pezzettino dönüştürücü. Bir şekillenişe doğru götürmüyor da bizi, şekillenişin ne demek oluşunu tanımaya götürüyor. Feminizm de böyle değil mi?

SANAT

YSoykırımın imgeleri*
Soykırımın imgeleri*

“Her şeyi gördüm” ile “hiçbir şey görmedim” arasında bir yerde durabilmenin olanaklarını araştırmak, bir hakikati işliyor olmanın etik-politik boyutlarını da düşünmek zorunda mı kalacağız?

Bir de bunlar var

-El Sıkışalım Mı Çocuğum? -HOYUR ONNÖ YOO
Kayseri’de ‘Çıplak Erkekler’ Sergisi Gerilimi
Ürün Adı: TANSU ÇİLLER PASTA

Pin It on Pinterest