Frances Lee Glessner'in yarattığı mini dioramalar, gerçek olaylara dayanıyor ve suç mahali fotoğraflarının birebir kopyaları.

TARİH

YAZI

Çözülmemiş Ölümlerin Minyatür Yaşamı

Frances Glessner Lee, suç mahali incelemesi bilimine yaptığı milyonlarca dolarlık bağışlarla alanda çok önemli gelişmelere katkıda bulunmuş Amerikalı bir hayırsever. Gençliğinde adli patoloji alanına ilgi duyan Glessner Lee bu konuda eğitim alma şansını bulamayınca elli yaşından sonra babasından kalan büyük mirası suç bilimine harcamaya başlıyor.

 

Bundan çok daha ilginci, babasından yadigar kalan dekorasyon düşkünlüğünü kendi kriminoloji ilgisiyle birleştirip, suç mahallerini inanılmaz bir özenle minyatür modellere dönüştürüyor:

 

 

nutshell1 nutshell2 nutshell3 nutshell4 nutshell5 nutshell6 nutshell7 nutshell8

(Bu yukarıdaki benim favorim. Ölüm kadının kafasına nasıl sicim sicim sonsuza dek akıyo, her gördüğümde tutuluyorum)

nutshell9

 

 

Glessner’in yarattığı mini dioramalar, gerçek olaylara dayanıyor ve suç mahali fotoğraflarının birebir kopyaları, bildiğim kadarıyla suç mahali incelemesi konusunda da bir çığır açıyorlar. Mesela bu minik modellerin aslına olabildiğince yakın olmaları için Glessner hayırseverliğinin verdiği avantajla davaların otopsilerine katılıyor, bütün ayrıntılara hakim olabilmek için duvarında suçların ayrıntılı bir takvimini bulunduruyor. Hepsinin arkasında inanılmaz bir emek var.

 

 

Glessner’ın eğitimini almaya fırsat bulamadığı kriminolojiye tamamen kendi ilgisiyle bu kadar kıymetli bir katkıda bulunması beni mahvediyor. Bu miniş fındıkiçi suç hikayeleri, Harvard Kriminoloji binasında hala sergilenmekteymiş. Ama üzülmeyin, maketlerin ayrıntılı fotoğraflarının toplandığı, Nutshell Studies of Unexplained Death adında bir kitap da var. Geceleri sıkılınca açıp açıp bakıyorsunuz, ölümü, hayatı, kan yerine kırmızı mısır şurubunu ve onu miniş yastıklara hem sanatkarane, hem aslına uygun sıçratmayı düşünüyorsunuz. Alın bi tane, evladiyelik.

 

 

 

 

YAZARIN DİĞER YAZILARI

SANAT

YBu Resim Gitmeli Mi?
Bu Resim Gitmeli Mi?

Sanatçı Hannah Black'in siyah bir çocuk cesedini tasvir eden sanat eserinin var oluşunu ve sergilenmesini eleştirdiği açık mektubundan hareketle: "onurlandırmak" ve "lafı ağzına tıkmak" arasındaki ince çizgi nerede durur?

KÜLTÜR

YMary Beard: Gücün İçinde, Üzerinde, Peşinde Kadınlar
Mary Beard: Gücün İçinde, Üzerinde, Peşinde Kadınlar

Cambridge Üniversitesi Klasikler Profesörü Mary Beard'ın konuşması: Kadınlar Antik Yunan'dan bugüne güçle nasıl ilişkilendi?

SANAT

YÖlüm Kadar Ciddi, Küfürlü bir Şaka: Renate Bertlmann
Ölüm Kadar Ciddi, Küfürlü bir Şaka: Renate Bertlmann

Renate Bertlmann, 1970’lerde bir çok çağdaşı gibi 1968’in devrimci atmosferi ve ikinci dalga feminizmin gücüyle kadın bedenini bir kutlama ve devrim aracı olarak yeniden kurgulayan eserler üretmiş.

SANAT

YGüncel Kızlar (1977)
Güncel Kızlar (1977)

Vintage sarısı, yalnızca çözülmüş meselelere, başarıyla alınmış haklara mı değer?

Bir de bunlar var

Ulrike Meinhof’un Gözünden Kazanç Kıyımı
İranlı Matematikçi Meryem Mirzakhani, Fields Madalyasını Kazanan İlk Kadın Oldu
Mimar Sinan’ın Dehası, Rönesans Etkileri ve Mimari Kültür Üzerine Gülru Necipoğlu’yla Söyleşi

Pin It on Pinterest