Bu 1 fotoğrafçı + değişik yerlerde + tek 1 şeyi fotoğraflıyor formülünden normalde epey sıkılıyorum. Fotoğrafı anlatabilmek ve güncel sanat olarak pazarlayabilmenin en sıkıcı ve tembel yolu. Önce bir çerçeve çiziliyor ki fotoğrafa bakan biz zavallılar aman önceden ne hissedeceğimizi bilelim, aman kafamız karışmasın, aman hiçbir şey hayal etmek ya da düşünmek zorunda kalmayalım. Çıkan fotoğraflar da hem biçim hem içerik olarak bir şablonun tatsız tutsuz punctumsuz versiyonları oluyor çoğunlukla.
…Fakat bu fotoğraflar öyle değil. Her şeyden önce, fikir harika: Düşman fikrinin somutlaştığı, elle tutulur gözle görülür bir hale gelmek zorunda kaldığı belki ilk yer olan atış hedeflerini fotoğraflamak. Düşmanın binbir yüzünü ve bir takım sorunları bu düşmana mermi yağdırarak çözmeye çalışmanın embesilliğini o plastik yüzlerde tekrar keşfetmek. Koelbl sadece bu çok iyi fikre de dayanmıyor ama. Fotoğraflar, biri size yukarıdaki girişi yapmasa da ayakta, sizi bakmaya zorluyor. Ve belki daha önemlisi birini görünce diğer hepsini de görmüş olmuyorsunuz.
Güney Afrika
Lübnan
Avusturya
Almanya
Yine Almanya
Güney Kore
Birleşik Arap Emirlikleri
Almanya
Fransa – ‘Bu senin annen’
“Sadece Kuzey Kore çekim talebimi reddetti. Diğer her ülkede erişimim sağlandı. Bazen yalnız ya da yanımda tek bir askerle, bazen birden fazla kişiyle. Sanırım çoğu benim egzantrik bir kadın olduğumu düşünüyordu. Çok maço bir dünya ve tek ilgilendikleri şey silahlar, teçhizat. Benden başka kimse hedeflerle ilgilenmiyordu. Hedefleri fotoğraflamak istemem kafalarını karıştırıyordu.” ABD’deki talim alanlarının birini Koelbl’e gezdiren asker göreve ilk başladığında hedefinin miğferinde kızıl yıldız bulunan bir İvan figürü olduğundan bahsetmiş. Şimdiki hedef ise nedense daha bir esmer, daha bir kefiyeli:
Alman fotoğrafçı Koelbl’in Hedefler serisi Ekim’e kadar Berlin’de sergilenecek. Göreniniz olursa, olduysa izlenimlerinizi yazınız! Fotoğrafçı sergide iki fotoğrafı özellikle yan yana koymuş, biri arka arkaya insan figürleriyle dolu bir atış alanı, diğeri ise askeri mezarlık. Diyor ki “bu iki görsel birbirine uyuyor gibiydi – toprağın altında yatanların hepsi bir hedefti ne de olsa.”