Hayali Kadın Kahramanlar kaldığı yerden Gazeteci Sevim ile devam ediyor.

ECİNNİLİK

Hayali Kadın Kahramanlar Ansiklopedisi: Gazeteci Sevim

 

Hayali Kadın Kahramanlar Ansiklopedisi’nin ilk üç maddesi burada yer almıştı bir zaman evvel. O zamandan bugüne, maddeler çoğaldı, çeşitlendi ve neredeyse bir fasiküllük malzeme birikti. Ansiklopedi’den kasıt ise şu kısaca: Sinemamızda önemli, önemsiz, sıradan, akılda kalan, hepten unutulmuş, zaten hiç farkına varılmamış, asla unutulamayacak birtakım kadın karakterlerin filmlerdeki yaşantılarını bilebildiğimiz kadarıyla ve “akılda kalan sözleri”yle derliyoruz. Böylece, sinemaya yansıyan kadın temsillerini dev bir mercek altında görüyoruz. Haliyle mercek altından bazı nahoş şeyler de görünüyor. Bazı kadın karakterlerin talihi sürekli itilip kakılmak, bazıları bir eve tıkılıp kalmış, gün yüzü görmüyor, bazı çok dişli karakterlerin bile tav olacağı yine de bir gelinlik, bir yüzük. Kirli geçmişi peşini bırakmayan da var, partiden partiye koşup aklı sadece kötülüğe çalışan da. Hikayeleri yer yer insanın içini burkan tüm ayrıntılara rağmen eğlenceli olanlar da var tabi. Bazı kadın karakterler tüy gibi hafif, bütün filmin yanından şöyle bir geçip gidiyorlar; bazılarıysa sadece filmin değil, seyredenin üzerine kapanan kalın bir örtü adeta. Ben en eğlencelilerden birini alıyorum buraya şimdi: Gazeteci Sevim. Suna Pekuysal’ın iyiliklerinden, güzelliklerinden içimiz ısınsın. Şimdiye dek yayınlanan maddelere şuradan bir göz atabilirsiniz. Yeni maddeler yolda.

 

Yazıici goruntu 1

 

1962’de Suna Pekuysal tarafından canlandırılan Sevim karakteri, önce Vedat Türkali’nin yazdığı senaryoda, sonra da yönetmenliğini Atıf Yılmaz’ın yaptığı Bir Gecelik Gelin filminde yaşamıştır.

 

Erenköy Lisesi’nden mezun olduğunu öğrendiğimiz Sevim, film boyunca elinde fotoğraf makinasıyla kapıların önünde, çalıların arasında, duvarların dibinde, düğünlerde ve mahkeme salonlarında görülür. Sevim buralarda olmadığı zamanlar, ya karanlık odada çalışmakta, ya da matbaaya koşturmaktadır. Haber peşinde koşarken kılık değiştirmekten de geri durmayan Sevim’in en yakın arkadaşı yine bir gazeteci olan Çetin’dir ve bu ikili sık sık iddiaya girer (çünkü Sevim yeni bir çanta ve bir çift pabuç peşindedir).

 

Film boyunca sürekli ve herkese gülümseyen Sevim’in peşinde koştuğu tek bir haber vardır. Kadınları genel olarak erkeklerden, özellikle bir erkekten, Burhan Bey’den koruma cemiyetinin faaliyetlerini takip etmek! Fakat Sevim bir yandan da adeta gizli bir görevdedir: Aynı Burhan Bey’in on ikinci eşi olan Fatoş’a yardım etmek. Bu sebepten Sevim bütün hikayenin merkezindedir. Arkadaşı Fatoş için adam kaçırmaktan, kavgaya girmekten ve erkeklerin yakasına yapışmaktan kaçınmayan; elinden kamerasını hiç düşürmeyen Sevim, muhtemeldir ki Türk sinemasında canlandırılan ilk gazeteci kadın karakterlerdendir.

 

Akılda kalan sözleri

“Beşinci sayfa için güzel bir resim” (dudak bükerek)
“O kızın gözü göz değil oğlum, velfecr okuyor.”
“Sen ne anlarsın bir kadının sevgisinden, parçalarsın ancak kadınları timsahlar gibi.”

 

Görev başındaki Sevim’in bazı anları:

 

Yazici goruntu 2

 

Yazici goruntu 3  

 

Yazıici goruntu 4

 

YAZARIN DİĞER YAZILARI

TARİH

YKarpuz Kabuğundan Taç
Karpuz Kabuğundan Taç

Maraton yüzen ilk kadın sporcu Canan Ateş, 1979'da katıldığı bir TRT programında yüzücülük kariyerini anlatıyor.

ECİNNİLİK

YAnnesi Amelya Hanım’ı Oynarken Adile Naşit
Annesi Amelya Hanım’ı Oynarken Adile Naşit

Annesi Amelya Hanım rolünde Adile Naşit kendi çocukluğuna bakıyor.

SANAT

YSöyleşi: Şövket Elekberova, Pıçıldaşın Lepeler
Söyleşi: Şövket Elekberova, Pıçıldaşın Lepeler

Sovyet Azerbaycanı'nın efsanevi ismi Şövket Elekberova'nın bu şarkısı neler anlatıyor?

ECİNNİLİK

YSanal Ev İşleri Sergisi: Sonsuz Patates
Sanal Ev İşleri Sergisi: Sonsuz Patates

Ne yapalım, nasıl yapalım da görünür hale getirelim ev işlerine gömdüğümüz zamanı? 

Bir de bunlar var

Julia Kristeva: “Çiçekler için teşekkürler ama nedir anne dediğimiz?”
Büyük Hâl Hatır Anketi
Orta Yaşa Giriş Melankolisi

Pin It on Pinterest