Ömer Çelik konuştu.

ECİNNİLİK

Felsefe Dünyası Şaşkın: AKP’li Çelik’ten Hegel, Marx ve Gramsci Yorumları

AK Parti Dış İlişkilerden Sorumlu Başkan Yardımcısı Ömer Çelik, geçtiğimiz hafta İngiltere’deki King’s College’da Türkiye’nin dış politikasıyla ilgili bir konferansta konuşma yapmış. Sol haber portalı bu konferansın içeriğinden öyyyle bir esinlenmiş ki Pazartesi günü aşağıda okuyacağınız yazıyı patlatmış:

 

Başbakan Erdoğan, Almanya Başbakanı Angela Merkel ile görüşmek için gittiği Almanya’da, gençlerin Hegel, Goethe ve Kant okumasını buyurmuştu. Başbakan’ın çağrısını yanıtsız bırakmayan AKP Adana Milletvekili ve Başbakan danışmanı Ömer Çelik, Hegel okumalarının sonuçlarını kamuoyuyla paylaştı. Üstelik Çelik’in Hegel’le yetinmediği, araştırmalarını derinleştirip Marx ve Gramsci’ye de yöneldiği görüldü.

 

Çelik geçmişten miras aldıkları hegelci ve marksist geleneği terk ettiklerini, Gramsci’nin hegemonya ve egemenlik kavramlarından hareket ederek bir “devrim” gerçekleştirdiklerini ifade etti. Çelik, bu sayede toplumun kültürel mayasını dikkate aldıklarını ve bu yolla iktidara geldiklerini söyleyerek, “AKP hükümetten düşse bile iktidardan düşmeyecektir” dedi.

 

Çelik felsefe dünyasında büyük bir ilgiyle karşılanan konuşmasında, Hegel’in toplum karşısında devleti önceleyen felsefesinin tek parti döneminde CHP tarafından uygulandığını ve ekonominin hegelci bir anlayışla şekillendirildiğini vurguladı. Devleti esas alan CHP’nin toplumu zorla batılılaştırmaya çalışması şeklindeki bu hegelci ve marksist politikanın 1950’lerde son bulduğunu ifade eden Çelik, ekonomiyi iktidara gelmenin bir aracı olarak kullanan marksist anlayışın bu kez sağ hükümetler eliyle devam ettirildiğini ileri sürdü.

 

Çelik’e göre ise, bir “kültür partisi” olarak kurulan AKP, bu geleneği yıkarak Gramsci’ye dayanan bir devrim gerçekleştirdi. Buna göre AKP, egemenliği devlet ve ekonomi aracılığıyla değil, doğrudan kültürden, yani hegemonyadan yola çıkarak ele geçirdi. Böylece ilk kez bir kültür partisi artık çevre partisi olmaktan çıktı ve toplumun merkezine oturdu.

 

Şimdiden sarsıcı etkileri hissedilen ve felsefede çok ciddi bir paradigma kayması yaratacağı iddia edilen konuşmasıyla Çelik’in ne söylemek istediği ise bir türlü anlaşılamadı. Hegelci ve marksist geleneğin AKP tarafından terk edildiğini söylerken, kendilerinin bir dönem hegelci-marksist bir politika mı izlediklerini açıklamayan Çelik’in, konuşması boyunca Marx’ın düşüncelerini hiç anmamasına rağmen, hegelci-marksist geleneğin sonundan bahsetmesi ise kafalarda soru işaretleri yarattı. Üstelik Marx’ın Hegel’in düşüncesine yönelik ağır eleştiriler geliştirmesi ve devletin toplumdan ayrı düşünülemeyeceği yönündeki teziyle Hegel’in tam tersi bir noktada yer alması da Çelik’in söylediklerinin anlamı konusunda belirsizlik yaratıyor.

 

Uzmanlar Çelik’in söylediklerinin anlaşılması için tarihsel ve felsefi birikimin henüz yeterli olmadığını, ancak tarihin ilerleyen evrelerinde bu konuşmanın tekrar dinlenip çözümlenebileceğini belirttiler. Buna karşın, konuşmanın anlamı üzerine yürütülen tahminler, Marx’ın Hegel’den etkilenmesi nedeniyle, hegelci politika başarısız olunca, marksist politikanın da başarısız olması biçiminde bir kuramsal inşanın söz konusu olduğu yönünde. Çelik konuşması sırasında ifade etmese de, bu analitik yöntemin “Birinci Dünya Savaşı’nda Almanlar yenildiği için biz de yenilmiş sayıldık” kuramından beslendiği düşünülüyor.

 

Öte yandan, Ömer Çelik’in konuşması Gramsci yorumcularını da derinden etkilemiş durumda. İtalyan düşünür Gramsci’nin hegemonya kavramını temel alarak ileri sürdüğü “AKP bir kültür partisidir” yorumunu çığır açıcı olarak niteleyen yorumcular, marksist politikanın iflası ile marksist düşünür Gramsci’nin tezlerinin başarısının aynı cümle içinde dile getirilebilmesindeki kuramsal derinliğin ve “epistemik şaka”nın incelenmeye muhtaç olduğunu kaydediyor. Gramsci’nin marksist kimliğini hatırlatan ve “Gramsci başarılı olduğu için marksizmin de başarılı sayılması gerek” tezini ileri süren kimi yorumcular, Çelik’i kendi akıl yürütme tarzıyla eleştirmeye çalışsa da, felsefe dünyasının önde gelen isimleri bu çabayı beyhude olarak niteliyor.

 

Çelik’in bu kuramsal uslamlamasından çıkardığı sonuçlar ise tarih ve siyaset bilimi alanlarında çalışan düşünürlerde şaşkınlık yarattı. Türkiye’nin Yeni Osmanlıcı bir politika izlemediğini, bölgeye yönelik çabalarının hiçbir emperyal çıkar gözetmeden yürütüldüğünü ileri süren Çelik, sözlerine kanıt olarak ise “Osmanlı esas olarak bir Balkan ülkesidir” gerçeğini gösterdi. Çelik, “Osmanlı aslında Kafkaslardır” diyerek ikinci bir şok yaratırken, uzmanlar “Madem işin içinde hem Balkanlar hem Kafkaslar var, o zaman elbette Yeni Osmanlıcılık emperyal bir çıkar gözetmez” biçiminde düşünerek rahatladı. Sözü bir ara Kore ve BRIC ülkelerine de getiren Çelik’in, “Osmanlı aslında Kore’dir ve aynı zamanda Brezilya ve de Çin’dir” diyeceği yönündeki beklentiler ise gerçekleşmedi.

 

Çelik’in sözleri üzerine araştırmalarına yeni bir zeminde devam edeceklerini söyleyen felsefeciler, tarihçiler ve siyaset bilimciler, ortak bir deklarasyon kaleme alarak hedeflerini şu sözlerle açıkladılar: “Araştırmalarımızın ilk hedefi, sayın Çelik’in söylediklerini anlayabilmek olacaktır”.

 

Kaynak

YAZARIN DİĞER YAZILARI

MEYDAN

YGazze için 8 Mart’ta Küresel Grev Çağrısı: Gazzesiz Bir Feminist Mücadele Yok!
Gazze için 8 Mart’ta Küresel Grev Çağrısı: Gazzesiz Bir Feminist Mücadele Yok!

'8 Mart'ta bize katılın ve ataerkil ve sömürgeci sistemlerin tahtlarını sarsacak küresel bir grev için bizimle birlikte örgütlenin!'

MEYDAN

YTrans Onur Haftası (Pride) Komitesi: “Dönmeyiz, Buradayız, Bir Aradayız”
Trans Onur Haftası (Pride) Komitesi: “Dönmeyiz, Buradayız, Bir Aradayız”

Yıllardır süregelen düzene bir darbe niteliğindeki söylemlerimizle, “Dönmeyiz, Buradayız” diyerek 18 Haziran Translarla Eşitlik Günü’nde sokaklara çıkıyoruz.

MEYDAN

YYazarak Kuirleştirmek Atölyesi
Yazarak Kuirleştirmek Atölyesi

Avrupa Birliği tarafından finanse edilen CultureCIVIC Kültür Sanat Destek Programı’nın desteğiyle hayata geçen Yazarak Kuirleştirmek adlı atölye ve konuşma programı Mayıs-Eylül ayları arasında çevrimiçi olarak devam edecek. 31 Mayıs’ta başlayan program kültür ve sanat nesnelerini, otoriter kurum ve bireylerce onlara dayatılan ayrımcı anlatılardan özgürleştirmeyi hedefliyor.

MEYDAN

YBir Garip 8 Mart
Bir Garip 8 Mart

Dün okunan basın açıklamasında da dendiği gibi evet yastayız, evet öfkeliyiz ama bu enkazı birlikte kaldıracağımıza inanan milyonlarca insanız da.

Bir de bunlar var

Hindistan’ın Tarihi Mars Misyonu
Sevgi Soysal’ın Kendine Özel “Faşizm”i
Doğum Sancısı Çekmenin Tarihi ve Birtakım Adamlar

Pin It on Pinterest